tisdag 21 oktober 2008

Svensk ingenjörskonst

Igår började jag jobba igen efter två månaders vård av sjukt barn. Visserligen bara till 80%, men ändå.

Ett av de största hindren visade sig vara att hitta min gamla Monark som tjänar som pendlarcykel på Halmstad Station. Bland ett enormt hav av cyklar stod min gamla rostiga cykel någonstans - av mig hastigt parkerad efter en vanlig arbetsdag i mitten av augusti.

Naturligtvis var det helt omöjligt att försöka minnas var.

Om jag den sommarvarma dagen hade vetat att jag inte skulle dyka upp nästkommande dag för att återigen cykla till jobbet, utan att det skulle dröja till slutet av oktober innan jag återigen anlände till Halmstad Station - skulle jag då ha parkerat den på ett annorlunda sätt?

När jag tillslut hittar den, fastkedjad vid en papperskorg, är det lite som att finna ett arkeologiskt fynd; den är nästan helt täckt med höstlöv och bara den övre halvan av cykeln syns. Det tar mig tio minuter att rensa ur ekrar och kedja.

När jag äntligen är klar och börjar cykla mot jobbet blir jag förvånad.

Den fungerar fortfarande som en välsmord klocka.

<<gammal.jpg>>

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är fina grejer! Har själv en Hermes från 1946-1947 som har rullat i släkten sedan ny. Det är bra skit. =)